Interactie tussen merk en doelgroep
Bouwen aan sterke merken

Ook inspelen op de inzichten uit uw data?

Data marketing

Relevantie zorgt voor meer conversie en meer omzet

Bel 0318 555 075 of mail:

Data driven marketing: van data naar hyper-gepersonaliseerde marketing

Hoe past u zich aan in een wereld die alsmaar sneller lijkt te draaien? Het antwoord is: sneller en slimmer. Want hoewel de levensvatbaarheid van een organisatie zonder toekomstgerichte veranderingen eerder nog 5 jaar was, is dat anno 2017 nog maximaal 3 jaar! Het verhaal van V&D is hier een tekenend voorbeeld van. Data Driven Marketing verbetert uw marketing dusdanig dat er door middel van het verzamelen, combineren, analyseren begrijpen én toepassen van klant-, gebruikers- en externe gegevens/data geautomatiseerd (marketing automation) het verschil wordt gemaakt. Aan de hand van deze data verbetert de zelflerende software uw klantrelatie door het automatisch verspreiden van hyper-gepersonaliseerde berichten.

De Kleuver digital marketing is anders dan andere digitale marketingbureaus. Wij kijken verder dan vanuit techniek. Wij kijken vanuit een unieke, strategische positionering naar het verzorgen van een passende, hyper-gepersonaliseerde klantbeleving. Dankzij onze geïntegreerde aanpak van strategie, data, techniek en creativiteit in content hebben wij alles in huis om leads automatisch om te zetten in sales. Meer weten? Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Bel 0318 584 300  voor een vrijblijvend gesprek

“Mensen die marketing serieus willen inzetten zouden software moeten gebruiken om hun marketing te personaliseren”

Stap 1: Dataverzameling

Data Driven Marketing gaat globaal om 4 stappen. De eerste stap is dataverzameling. Het klinkt misschien gemakkelijk, maar toch zien we dat dit voor veel organisaties nog een opgave is. Data zit namelijk vaak verspreid over verschillende soorten databronnen zoals een CRM, Google Adwords, Google Analytics, social media of klantenkaarten. Maar data kan ook komen uit externe bronnen voor een nóg beter beeld van uw klanten, relaties, motivatie. Al deze data is vaak opgeslagen in één specifieke data-silo. Door gebruik te maken van zogenaamde Data Management Platformen kunnen deze losse data silo’s samen worden gevoegd tot één grote data-verzamelplek.

Stap 2: Data-analyse

De tweede stap is het analyseren van de verzamelde data. Dit geeft meteen al betere inzichten in bestaande businessvragen. Door de verschillende databronnen samen te brengen in een rapport/dashboard, kunt u ineens ontdekken dat er nieuwe marktkansen zijn, nieuwe klantgroepen of ziet u in hoe u uw organisatie een stuk efficiënter in kunt richten doordat u weet wie, wanneer behoefte heeft aan welke boodschap. Met een Data Management Platform (DMP) kunt u deze analyses en segmentaties zelfs realtime bekijken! Hier kan Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie, een goede rol inspelen om voorspellingen, zogenaamde “predictive analytics”, uit te voeren en aan de hand van gesegmenteerde campagnes persoonlijke 1-op-1-boodschappen te verspreiden.

Stap 3: Data-activatie

De derde stap gaat om het omzetten van de geanalyseerde data naar een werkende en praktische toegevoegde waarde voor uw marketingcampagnes en klantbeleving. Kortom, u moet uw analyses omzetten in een strategie. Een strategie die past bij uw organisatie en positionering. Vanuit deze data-analyse kunt u precies zien hoe u uw communicatie zo goed mogelijk kunt afstemmen op de verschillende doelgroepen. En kunnen we bepalen welke (persoonlijke) content, de websitebezoeker (bijvoorbeeld) voorgeschoteld krijgt, en welke e-mail met gepersonaliseerde content hij/zij een uur later te zien krijgt. Ook kunnen er look-a-like-profielen worden opgebouwd om zo door middel van gedrag anonieme bezoekers te herkennen als potentiële leads/klanten.

Stap 4: Testen, optimaliseren en aanpassen

Data Driven Marketing kan zo complex worden als dat u zelf wilt. Wij zeggen altijd: denk groot, begin klein, start snel. Stel duidelijke KPI’s op, die behap- en uitvoerbaar zijn en die u gemakkelijk kunt bijstellen en optimaliseren. Bekijk ook hoe u deze geautomatiseerde omgeving het best kunt inrichten: alles wat standaard is, hoeft u niet handmatig te doen. Van belang is om te blijven monitoren en analyseren, ook of zéker wanneer het automatisch gaat. Zo blijft uw propositie en de product-marktcombinaties zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. 

Meer weten over data driven marketing?

In één lunchafspraak meer inzichten in de wereld van data driven marketing? Wij nemen u vrijblijvend mee. Maak direct een afspraak!

Bel 0318 555 075 of mail: