Hoe groeit een community?

Hoe groeit een community?

De nieuwe uitdaging waar bedrijven voor staan, is een mooiere, eerlijkere, menselijkere, duurzamere wereld bouwen. Mensen kopen niet langer producten of diensten, maar relaties met merken die ergens voor staan. Waar ze bij willen horen. Wie mee wil in de veranderende wereld, zet social media in om een beweging te ontketenen rondom een idee dat ertoe doet.

De focus ligt dus niet langer op verkopen, maar op het creƫren van een platform waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten. Waar ze kunnen samenkomen en hun krachten kunnen bundelen. Daarmee heb je de eerste en belangrijkste stap van community building te pakken.

Het inspireren, raken en bewegen van je doelgroep is de volgende stap. Het belangrijkste daarbij is dat je doelgroep zich kan identificeren met het bestaansrecht en de merkwaarden van je organisatie.

Een organisatie die dat goed heeft begrepen, is Triodos bank. Triodos onderscheidt zich van andere banken, omdat zij anders kijken naar geld. Triodos ziet geld verdienen niet als doel, maar als middel om de wereld socialer, duurzamer en eerlijker te maken. Dat zie je terug in de hele organisatie. In de mensen die er werken. In de bedrijven waarin ze investeren. In de verdeling van salarissen. En ook in hun social media aanpak.

Opvallend is dat Triodos ervoor kiest om niet over de eigen producten en diensten te praten. Ze willen met hun (social media) marketing vooral mensen inspireren en in beweging zetten, niet verkopen. Juist doordat ze zichzelf en hun producten niet op de voorgrond plaatsen, worden hun marketinguitingen graag gedeeld. Klanten fungeren dus als ambassadeurs van het merk en helpen bij het realiseren van de marketingstrategie. De ultieme vorm van community building! Want als je doelgroep je boodschap oppikt en weer deelt met haar netwerk dan zal je community gaan groeien.

Bel 0318 555 075 of mail: